Aż trzech oferentów wyraziło chęć dostarczenia nowych przegubowych autobusów elektrycznych oraz stacjonarnych ładowarek dla Częstochowy. Każda z ofert mieściła się w budżecie miasta, ale ostatecznie tylko jedna była brana pod uwagę – dwie nie podlegały w ogóle ocenie.
Częstochowa
kupuje 10 nowych, przegubowych autobusów elektrycznych o długości w przedziale od 17,5 do 18,5 metra. Poza pojazdami przetarg dotyczył również dostawy 10 pojedynczych ładowarek stacjonarnych przewodowych o mocy co najmniej 150 kW. W konkursie wzięły
udział trzy firmy, wszystkie zmieściły się w budżecie miasta wynoszącym łącznie 46 740 000 złotych brutto. Oferty złożyły spółki: Karsan (36,501 mln złotych brutto), Busnex (39,606 mln złotych brutto) oraz z najdroższą ofertą Solaris (44,083 mln złotych brutto).
Sporym zaskoczeniem okazało się całkowite odrzucenie ofert dwóch z trzech biorących udział w przetargu firm.
– Jak tłumaczy miasto, stało się tak między innymi ze względu na to, że jeden z wykonawców „w wyznaczonym terminie nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą (BUSNEX)”, a także „wykonawca nie złożył wymaganego podmiotowego lub przedmiotowego środka dowodowego (BUSNEX, KARSAN)” oraz „z powodu niezgodności treści ofert z wymaganiami technicznymi odnoszącymi się do oferowanych autobusów, określonymi w dokumentach zamówienia (BUSNEX, KARSAN)” – podał portal Nasza Miasto Częstochowa.
Wraz z ostatnim dniem stycznia upłynął termin na złożenie w tej sprawie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Jak poinformował częstochowski magistrat:
– Odwołanie nie zostało złożone, w związku z czym prowadzone są czynności zmierzające do zawarcia umowy – podał portal Nasza Miasto Częstochowa.
Miasto chciałoby podpisać umowę z Solarisem do końca lutego bieżącego roku. Wszystkie autobusy powinny przyjechać do Częstochowy natomiast do końca lutego roku 2026.
Przypomnijmy dla porządku o najważniejszych cechach autobusów, które trafią do częstochowskiego MPK. Przede wszystkim pojemność pojazdów ma wynosić minimum 105 pasażerów, z czego co najmniej 34 na miejscach siedzących.
Przegubowce mają być napędzane silnikiem centralnym lub silnikami elektrycznymi umiejscowionymi w piastach kół. Moc jednostki napędowej ma wynosić minimum 230 kW. Silnik będzie wyposażony w mechanizm rekuperacji energii oraz ogranicznik prędkości do 70 km/h. Założono zużycie energii nie większe niż 140 kWh na 100 przejechanych kilometrów.
Magazyny energii w pojazdach mają być formie akumulatorów trakcyjnych i/lub superkondensatorów lub innych urządzeń „będących wynikiem postępu technologicznego”. Minimalna moc magazynu energii natomiast to 530kWh, a jego ładowanie będzie następowało poprzez złącze plug-in.